Dispositie
Dispositie: (als op panelen naast speeltafel) Lees ook eens de beschrijvende dispositie
Voor gastorganisten hier een link naar de indeling op de panelen van het orgel.
Great (C-g3) manuaal II
Trumpet 8′, volle bekerlengte
Mixture 4 ranks
Fifteenth 2′
Keraulophon 8′ (metaal, vanaf c klein), een zeer sterk geïntoneerde strijker. Het karakteristieke van deze pijp, wat zich uit in de specifieke klank, is zijn geperforeerde stemschuif (tuning-slide). De lengte van deze schuif is ca 2,5 keer de diameter van de pijp en de perforatie is gemaakt op een afstand van de diameter van af de top van de pijp
Wald Flute 4′ (als Clarabella), een open houten fluit
Principal 4′
Clarabella 8′ (houten open fluit), volle ronde en fluweelachtige klank. Latijn clarus (“helder”) en bellus (“mooi”). Het is een open houten fluit door J. C. Bishop ontwikkelt in 1820
Small open diapason 8′, heeft een zeer brede en een weinig hoornachtige klank. De diapason is niet te vergelijken met onze prestant gezien de zeer brede intonatie.
Large open diapason 8′ (deels in front), als de small open diapason maar nog breder en sterker van klank
Bourdon 16′ (hout, discant open), In de discant gebouwd als Open Diapason 16′,
de baspijpen zijn gedekt. De naam komt van het Franse woord “bourdonner”, “zoemen”. Het is vergelijkbaar met, en soms synoniem met, gedeckt en stopped diapason en is geïnspireerd door Cavaillé-Coll
Swell (C-g3) manuaal III
Oboe 8′ (groot octaaf is van Norman & Beard, ca 1900), een zacht tongwerk dat zeer goed versmelt met de grondstemmen. Schalbeker halfgedekt (Capped)
Cornopean 8′, is een solo en ensemble chorus tongwerk, ontwikkeld door William Hill. Het is waarschijnlijk een imitatie voor het orkestrale cornet. In feite is het een vergrote trompet met typische geïnverteerde conische klankbekers. De klank ligt tussen een trompet en hoorn.
Mixture 3 ranks (met terts), wijd gemensureerd
Piccolo 2′,
Harmonic flute 4′ (overblazend, metaal)
Gemshorn 4′, eng gemensureerd
Vox celeste 8′ (vanaf klein c), onder zwevend gestemd
Lieblich gedackt 8′ metaal met houten stoppen
Gamba 8′
Open diapason 8′, Aanmerkelijk zachter geïntoneerd dan op Great
Bourdon 16′ (hout. discant open) Vergelijkbaar met Bourdon op Great maar dan zachter
Choir (C-g3) manuaal I
Cremona 8′ (vanaf klein c), Clarinet register. Pijpen cylindrisch
Piccolo 2′,
Flute 4′ (hout),
Gamba 8′ (vanaf klein c), vrij sterk geïntoneerd, maar iets zachter dan Keraulophon van Great
Stopped diapason 8′ bas/discant (hout), gedekte fluit
Dulciana 8′ zeer zachte, eng gemensureerde diapason (groot octaaf is van Hill, 1891). Het werd geïntroduceerd in Engeland door John Snetzler in 1754 in de Church of St. Margaret, Lynn Regis (King’s Lynn), Norfolk
Pedals (C-f1)
Trombone 16′ (houten bekers, volle bekerlengte; Hill 1858),
Principal 8′ , als prestant, is sterk aanwezig qua sterkte.
Bourdon 16′ (hout), een 16′ stopped houten fluit. De naam komt van het Franse woord “bourdonner”, “zoemen”. Het is vergelijkbaar met, en soms synoniem met, gedeckt en stopped diapason en is geïnspireerd door Cavaillé-Coll
Open diapason 16′ (hout), heeft een zeer brede klank. De diapson is niet te vergelijken met onze prestant gezien de zeer brede intonatie. Geeft een voelbare klank.
Koppelingen:
Octave on Pedals
Swell to Choir
Swell to Great
Swell to Pedals
Great to Pedals
Choir to Pedals
De Zweltrede is als Trigger uitgevoerd (niet gebalanceerd)
Voor het Great en het Swell zijn er elk drie registercombinatietreden
Winddruk 2 3/4 inch = ca. 69 mm waterkolom
Temperatuur (stemming) gelijkzwevend
Toonhoogte a1 ca 450 Hz (meting oktober 2005 Hengstman