Orgelboek

Schrijf een nieuw bericht in het orgelboel

 
 
 
 
 
 
 
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
33 berichten.
Dyo Wassink Dyo Wassink heeft geschreven op 05/03/2012 om 11:21:
De organist Tjeerd van der Ploeg werd zondag ( 4 maart) aangekondigd als de organist die het Nicholson-orgel van \"haver tot gort\" kent. Dat was geen woord teveel gezegd. Heel lang luisterde ik niet naar stukken uit de Romantische periode maar op zo\'n orgel met zoveel klank mogelijkheden was het een plezier om er naar te luisteren. Een groot orgel zonder bombastisch te zijn. Prachtige registraties waarbij steeds de verschillende klankkleuren vloeiend in elkaar overgingen. Mooie uitkomende stemmen met steeds, zeer verrassend, een ander register. Ik vond het programma mooi opgebouwd. De sinfonie in fis moll van Karg-Elert kwam uitstekend op dit orgel tot zijn recht. Geweldig en muzikaal gespeeld. Ik heb genoten. Dyo Wassink muziekleraar, koordirigent en kerkmuzikant op Texel.
DE GREEF Jean-Paul DE GREEF Jean-Paul heeft geschreven op 14/01/2012 om 16:36:
Als orgelbouwer heb ik de klank van het orgel, weinig intuitief maar eerder technisch bekeken. Het is duidelijk dat NICHOLSON, door zoveel mogelijk het pijpwerk op de windlade te wensen, relatief smalle mensuren heeft gebouwd, met uitzondering van de gedekten 8\" en de grote gedekten 16, en de Large Diapason die hij door het concept een afgevoerde plaats gegeven heeft,in de nabijheid van de betrokken windlade. Deze aanpak levert een klank die relatief rijk is aan consonanten, zowel op het Great als op de Swell en de Choir. Dit verleent een mooie homogeniteit onderling tussen de spelen die een vloeiende crescendo toelaat vanaf de intieme combinaties op de Swell tot het exuberante grote plenum met de Large Diapason en de Trombone 16 in de Pedaal. Deze , op het eerste gezicht eenvoudige aanpak, levert een mooi klankresultaat met veel mogelijkheden. Een les om het als orgelbouwer niet te ver te gaan zoeken. De Oboe is knap en intiemer dan wat we gewoon zijn in de franse aanpak; de Keraulophon doet goed zijn werk als strijker in het Great . De Clarabella is een revelatie, waar veel orgelbouwers een lesje van kunnen leren. Ze is misschien overdadig geinciseert in kern en voorslag, maar met haar windrijke toon klinkt ze in die grote ruimte nochtans zeer overtuigend, mede door haar uniforme klankkwaliteit. Spijtig dat de Clarabella niet doorgetrokken is tot in de bas, door haar per se volledig op de windlade te willen, onder vorm van slanke roerfluiten vanaf de middel c1. Was dit berekend ? misschien wel, want het stoort niet. De mengkwaliteiten van de registers zijn overtuigend. Knap staaltje van orgelbouw, vooral wat de kwaliteit van het houten pijpwerk betreft, en dan denk ik o.a. aan de Trombone 16\", die zeer exact op juiste maat gesneden is.. (Cavaille-Coll heeft de bouw van de houten bassen afgekeken van de Engelsen; alleen behaalt hij met die pijpen op verre na niet de kwaliteit van het Engelse houten pijpwerk. Dit Orgel van NICHOLSON bewijst dit. Cavaille-Coll heeft andere kwaliteiten natuurlijk !!.)
Arno van Wijk Arno van Wijk heeft geschreven op 08/11/2011 om 14:10:
Met veel plezier heb ik op 23 oktober een concert gegeven op het Nicholson-orgel. Wat een prachtige fluiten, mooie achtvoetsregisters die elkaar zo goed versterken en aanvullen, te veel fraaie registers om op te noemen! Ook muziek van \"over de zee\" (Franck, Liszt en Reger) klinkt op dit orgel geweldig. Het was een genot om hier te mogen spelen, ik kom graag nog eens terug! Arno van Wijk cantor-organist Grote of Maria Magdalenakerk Goes
P. Hengstman P. Hengstman heeft geschreven op 09/10/2011 om 19:36:
Marja, bedankt voor het prachtige concert vandaag.
Henk Henk heeft geschreven op 12/09/2011 om 19:12:
Wat klinkt muziek in deze kerk prachtig, het orgel en koor vullen de gehele ruimte met klanken waarbij het gebouw een extra dimensie aan deze klanken geeft. Mooi openingsstuk van Duruflé op het orgel. Ook genoten van het Choeur religieux van Charles Koechlin. Het werk van Fauré blijft onvergetelijk. Mooie uitvoering van organist en koor.
Peter Ledaine Peter Ledaine heeft geschreven op 29/03/2011 om 08:49:
Hartelijk dank voor de uitnodiging om op dit unieke en prachtige orgel te concerteren. Ook een Vlaams repertoire (Flor Peeters en Chris Dubois) komt er ten volle tot zijn recht. Een waar genoegen. Peter Ledaine organist Sint-Petrus en Pauluskerk Oostende
Jaap Kroonenburg Jaap Kroonenburg heeft geschreven op 11/11/2010 om 21:02:
Door Ralf Nagelkerke werd ik attent gemaakt op dit orgel en hij suggereerde eens een concert te bezoeken. Tjeerd van der Ploeg bracht een prachtig programma ten gehore. Ik was onder de indruk van de geweldige klank en de mooie akoestiek in de kerk. Dit jaar mocht ik zelf concerteren en was weer onder de indruk. Heel veel muziek kan heel karaktervol op dit instrument ten gehore worden gebracht. De klanken zijn voor onze \'Hollandse oren\' uniek en zeer inspirerend. Ook al is het een Engels orgel, De vijfde Sonate van Guilmant klonk er prachtig en uiteraard Mendelssohn en Rowley. Met dank voor de uitnodiging en daardoor een fijne herinnering aan een uniek orgel. Een bezoek waard! Jaap Kroonenburg
Joost de Boer Joost de Boer heeft geschreven op 01/06/2010 om 19:06:
De meest recente Cd door Tjeerd van der Ploeg op het Nicholson orgel is mij goed bevallen.De laatste twintig jaren die ik in engeland heb verbleven als orgelbouwer bij William Drake is het mij opgevallen hoe dit orgel type ondergewaard word.Tjeerd vertoont een verbinding met dit instrument die zeldzaam is. De keuze van werken is goed uitgedacht .De Stanford was mij helemaal niet bekend.Het spectrum van registraties is fantastisch. De opname klinkt natuurlijk en ontspannen. Zeer zeker de moeite van het kopen waard!
Luk Bastiaens Luk Bastiaens heeft geschreven op 08/05/2010 om 07:26:
Dinsdag 27 april 2010 was een groep hoofdvakstudenten orgel van het Lemmensinstituut uit Leuven (België) te gast bij Tjeerd van der Ploeg in de Sint-Cristoforuskerk van Schagen. Voor velen was het een eerste kennismaking met een authentiek Engels orgel. Een inleidende improvisatie door de gastheer ter kennismaking met de sterk orkestraal gedachte orgelklank met subliem klinkende soli als de \"Clarinet\" maakte een sterke indruk en overtuigde ons van de kwaliteiten van dit merkwaardig orgel. De studenten speelden werken van o.m. Parry, maar ook Vierne, Reger, Widor. Zowel de Duitse als Franse romantiek doen het op dit instrument ook vootreffelijk. Onze orgelreis naar Nederland was bijzonder. Het Nicolson-orgel van Schagen blijft voorgoed in ons geheugen gegrift. Hartelijk dank voor je gastvrijheid, Tjeerd.
Theo Visser Theo Visser heeft geschreven op 03/04/2010 om 17:50:
Met heel veel genoegen heb ik op 21 maart op dit prachtige orgel een concert gegeven. Het orgel heeft fraaie, geheel eigen kleuren waarin je, hoe langer je er naar luistert en hoe meer je ermee speelt, steeds meer mogelijkheden en schakeringen ontdekt. Het \'klankgemiddelde\' is zowel in de details als in grote lijnen erg muzikaal en bepaald verslavend. Steeds weer verrast het orgel door de combinatie van subtiliteit en kracht. Een voortreffelijke speelaard maakt het feest compleet. Dank voor de uitnodiging en de gastvrijheid!
H. Gemser H. Gemser heeft geschreven op 02/04/2010 om 10:58:
Al lange tijd heb ik het voorrecht te mogen spelen op dit schitterende orgel. Ondanks het feit dat het hier om een drie klaviers instrument gaat, telt het orgel toch slechts 31 stemmen. Echter, door de voortreffelijke intonatie van iedere apparte stem, klinkt het instrument groots en betoverend. De prachtige akoustiek van de kerk draagt ook nog eens bij aan een brede en overweldigende klank. De grondstemmen hebben een enorme draagkracht, de fluiten een fluwelen klank, de tongwerken hebben veel zeggingskracht. Hoewel vele soorten orgelliteratuur fantatisch tot hun recht komen op dit orgel, nodigt dit instrument mij ook uit tot improviseren, waarbij de mogelijkheden ongekend zijn. Naast de lessen die ik van Tjeerd vd Ploeg ontvang, registreer ik ook regelmatig bij concerten, het verveelt mij nooit !. Ik eindig met de woorden van mijn leraar : \"als je de klank van het orgel beluistert, is het net of je in een warm bad gaat zitten \". Henk Gemser
Bernard Bartelink Bernard Bartelink heeft geschreven op 11/01/2006 om 12:00:
Het Nicholson-orgel te Schagen is een zeer bijzondere, ook een beetje vreemde, eend in de vijver van het Nederlandse orgellandschap. Meerdere keren bespeelde ik dit fraaie instrument, en telkens werd ik getroffen door de veelzijdigheid, de flexibiliteit, en tevens het eigenzinnige en aparte karakter ervan. Daardoor ontdekt men iedere keer opnieuw verrassende mogelijkheden en klankkleuren. Het blijft een genot om dit orgel te bespelen. Zeker zal het geleidelijk meer bekendheid krijgen en een culturele factor van betekenis blijken
Jos van der Kooy Jos van der Kooy heeft geschreven op 25/12/2005 om 12:00:
De komst van het Nicholson orgel naar Schagen alweer vijfentwintig jaar geleden? De tijd vliegt… Ik kan me de komst van het orgel als de dag van gisteren herinneren. Met veel genoegen heb ik erop geconcerteerd. In de jaren 1990 tot 1994 was mijn echtgenote Hilda Wiarda organist en dirigent van de Chrisoforusparochie. In die jaren heb ik het orgel bespeeld tijdens vieringen en concerten van het gemengd koor. Als protestantse liturgische gastarbeider ontdekte ik een nieuwe dimensie van liturgisch orgelspel. Op zaterdgavond kon ik kiezen: afwassen of in Schagen de avondmis spelen. Natuurlijk wonnen de liturgie en Nicholson het van de afwas!Het Nicholson orgel in Schagen is een topinstrument in dit genre. Volbloed romantisch, met wat gedistingeerde klassieke trekjes.Van harte gelukgewenst met het vijfentwintig jarig verblijf van Nicholson in Schagen. Mede dank zij de in de parochie ontplooide activiteiten krijgt het orgel de gelegenheid om de Engelse orgelkunst te propageren. Moge het orgel tot in lengte van jaren deze rol blijven vervullen.Eerste kerstdag 2005 Jos van der Kooy www.josvanderkooy.comStadsorganist van de Grote of Sint Bavokerk en de Philharmonie Haarlem.Cantor en organist van de Westerkerk te Amsterdamn.Docent voor de hoofdvakken orgel, improvisatie en kerkmuziek aan de Faculteit der Kunsten van de Rijksuniversiteit Leiden en aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag