37 berichten.
Ik ken Tjeerd van de Ploeg en het Nicholson orgel in Schagen al heel lang. De eerste keer dat ik het orgel hoorde speelde Tjeerd het 1e Choral van Cรฉsar Franck. Ik zal nooit vergeten wat een indruk de klank op mij maakte die eerste keer. De prachtige volle orgelklank komt in de ideale akoestiek prachtig tot zijn recht. Zondag 14 april j.l. kwam ik speciaal om een werk te horen dat ik nog nooit had gehoord: Franz Schmidt (1874-1939) Prรคludium und Fuge in Es-dur (1924). Dit was waarschijnlijk de eerste keer dat dit werk in Nederland werd uitgevoerd. In al die jaren heb ik al veel onbekend repertoire van Tjeerd gehoord. Bij dit stuk wil Schmidt geen spectaculaire Regeriaanse klank erupties, iets waar ik als orgelliefhebber niet vies van ben, maar het fortissimo is niet interessant zonder contrast met zachte passages. Bij dit stuk van Schmidt gaat het vooral om de vulstemmen, en dat is precies waar het Nicholson orgel in exelleert. Ik denk dat dit het ideale orgel is voor dit stuk. In de bekwame handen van Tjeerd ontstond er een indrukwekkende muzikale belevenis die nergens boven een stevig forte uit kwam, maar waar in zoveel poรซzie te horen was dat ik de tijd leek te vergeten. 40 minuten zonder donderend tutti en een magistraal virtuoos einde werden gevuld met een reeks muzikale ideeรซn die mij van het begin tot het einde bleven boeien. Een unieke belevenis!
Zondag 30 Oktober speelde Tjeerd van der Ploeg alle
drie Chorales van Franck. Een unieke gelegenheid want zelden worden deze stukken alle drie geprogrammeerd. Heel bijzonder om ze zo achter elkaar te horen. En ze doen het goed op het Nicholsonorgel. Mooi uitgevoerd. Erg bedankt Tjeerd voor dit mooie concert !
Gisteren (30/10/2022) 'Cรฉsar Franck'-concert van Tjeerd gehoord. De 'Fantaisie en la' en de 'Trois Chorals'. Het was voortreffelijk! Ogen dicht en je waande je in een middelgrote Franse kerk met een mooi CC-instrument. Het Nicholson-orgel toonde wederom de grote kwaliteit: in de zachte delen prachtige poรซzie, de prima invulling van de tongwerken, de belangrijke rol van de drie 16' op het pedaal, de dynamiek van de zwelkast en de weldadige akoestiek van de St. Christoforus. Cรฉsar Franck zoals we het zo graag horen. Proficiat!
Afgelopen donderdag 27 juli het marktconcert mogen verzorgen op de 'Nicholson': wat een ervaring! Elk register bezit een unieke klankkwaliteit, het orgel heeft een enorm dynamisch bereik, en het speelt ook nog eens uiterst prettig (op de zwelkastbediening na dan ๐). De kathedrale akoestiek van de kerk maakt het helemaal af. Ik moet gauw maar weer terug komen!
Zondag 1 maart heb ik genoten van een indrukwekkend en gevoelig concert; ondanks het feit dat ik veel liederen voor het eerst hoorde; waardoor het 'feest van de herkenning' ontbrak. Zowel Elena als Tjeerd waren individueel heel goed in vorm, en ook heel goed op elkaar ingespeeld. Heel subtiel en ingetogen, maar ook met volle kracht vooruit.
Wat een mooi concert afgelopen zondag. Prachtige sopraan, erg mooi in balans met het orgel.
Het prachtige orgel dat ik op 2 augustus kon spelen was geweldig! Alles was heel gastvrij en het publiek was blij met een warme reactie.
Zeer fraai orgel, zowel om te beluisteren als zelf te bespelen. Heb als registrant van Kees Doornhein kennis kunnen maken met de zeer uitgebreide registratie mogelijkheden van dit Engelse orgel. De draagkracht van het orgel is fenomenaal in vergelijking met andere orgels die we bespeeld hebben.
Het is zeer de moeite waard om als men in Schagen is even binnen te lopen in de St. Christoforus kerk.
Gisteren een concert gegeven op het Nicholson Orgel.
Wat een prachtig en zeer veelzijdig instrument in een mooie kerkruimte!
En de gastvrijheid deed er niet voor onder
Kees Doornhein
Afgelopen zondag 29 april 2018 buitengewoon genoten van een orgelconcert gegeven door Tjeerd van der Ploeg. Op โ zijnโ mooie Nicholson orgel speelde hij een prachtig laat-19e eeuws programma van Duitse, Italiaanse en Franse oorsprong. De 14e Sonate op. 165 van Josef Gabriel Rheinberger, karakteristiek voor zijn componeer stijl, laat een voortgaande beweging horen van prachtige melodische lijnen, verrassende harmonische kleuren en spannend contrapunt. Het lyrische intermezzo van Marco Enrico Bossi was mij nog onbekend, maar heb er zeer van genoten. Het concert werd afgesloten met de 6e Symponie van Charles-Marie Widor, op. 42/2. De expressieve en afwisselend uitbundige en ingetogen delen completeerden het muzikale spectrum van de middag op een prachtige wijze.
Beste mensen,
Zondagmiddag 25 maart bezocht ik een orgelconcert in de Sint Christoforuskerk , aanleiding was de aankondiging van de uitvoering Grande Piece Symphonique van Cesar Franck.
Jammer genoeg werd dit niet uitgevoerd.
Desondanks was het een mooi concert op een indrukwekkend klinkend orgel passend bij het karakter van de zondag.
Het was een plezierige sfeer/ belevenis er te zijn.
Met vriendelijke groet Jan Kuipers
voor de eerste keer naar een orgelconcert in de Christoforuskerk, prachtig ! 25 feb 2018
Afgelopen zondag een mooi concert van Marja van der Ploeg.
Mooi programma. O.a. Paysage landais van Joseph Ermend Bonnal, de Pastorale van Gerard Bunk en de immer mooie Sonata Eroรฏca van Joseph Jongen. Mooie uitvoeringen.
Helaas kon ik in het laatste najaar de Reger concerten in de Schager Christoforuskerk niet bijwonen. Vandaag tijdens het Nieuwjaarconcert geen werk van Reger maar Elgar, Widor en Litaize. Wat was de 9e van Widor mooi. Gebaseerd op de kerstintroitus \"Puer natus\" maar het is net alsof de hele periode tussen Advent en Doopsel in dit werk als muzikale noten is verwerkt. Magistraal uitgevoerd.
In september jongstleden met veel plezier hier geconcerteerd. Het Nicholson-orgel heeft alles wat een orgel aantrekkelijk maakt: het kan heel krachtig en vol klinken (wat een grondstemmen!), maar ook zeer teder en poรซtisch. Het instrument bezit wondermooie kleuren, met daarbij ook nog fantastische akoestische omstandigheden. Veel orgelmuziek uit de 19e en 20e eeuw klinkt hier optimaal. Kortom: een topinstrument.
Concert zaterdag 3 september 2016 door Tjeerd van der Ploeg in de kathedrale basiliek te Haarlem, met het Te Deum van Peteris Vasks, de Sonate van Jean โ Jacques Grunenwald en de Phantasie en Fuga over โWachet auf, ruft uns die Stimmeโ van Max Reger.
Weliswaar was ik op 3 september niet aanwezig in de Haarlemse kathedraal, maar via de door Jos van der Linden gemaakte opname, die ik na toestemming van Tjeerd van der Ploeg mocht ontvangen, heb ik een heel goed beeld kunnen krijgen van dit concert.
Het idioom van de Letse componist Vasks is vol eenvoud en boeit door de opbouw tot beweging en volume, die vervolgens uitmondt in meditatieve bezonkenheid. Tjeerd van der Ploeg weet dat nauwkeurig te volgen en in goed gekozen registraties te verpakken.
De taal die de Fransman Grunenwald in zijn vierdelige Sonate bezigt is heel wat complexer, maar wordt zo voortreffelijk gepresenteerd dat je er meteen voor zwicht. Prachtig om in het tweede deel de twee stemmen als vogels door het zwerk te horen buitelen, tegen de achtergrond van langgerekte labiaaltonen. Van der Ploeg hanteert de onverwachtheden en de muzikale gedachtensprongen van Grunenwald weergaloos. Hij bezit de vertelkunst van zijn vader, de schrijver Durk van der Ploeg, in zijn orgelspel.
De hele inkleuring van de Phantasie van Reger is buitengewoon mooi. Het verloopt allemaal bijzonder beeldend.
De opbouw van de fuga is zeer organisch, het ene vlak vloeit in het andere over. Het einde is qua timing zonder meer indrukwekkend.
Kortom: een concert waarin heel verschillende aspecten van de orgelmuziek aan de orde komen. Het Willibrordusorgel in de Haarlemse kathedraal bezit weliswaar niet de allure en de brede sonoriteit van het Nicholsonorgel in Schagen, maar uit dit concert blijkt dat een eersteklas organist ook een dergelijk instrument op zijn best weet te presenteren.
Gemma Coebergh
Op 6 maart verzorgde ik een concert op het Nicholsonorgel van Schagen. Het instrument viel op door een enorm scala aan kleurmogelijkheden en veel gedifferentieerde poezie in klank, dit naast een indrukwekkende power. Hoewel onmiskenbaar en karakteristiek Engels is het mogelijk vanaf de romantiek (en kort daarvoor) het gehele orgelrepertoire overtuigend te vertalen en te vertolken. Met buitengewoon veel genoegen denk ik terug aan dit imposante instrument.
wat een prachtig orgel is het toch.
Het klinkt helder en evenwichtig ; met afzonderlijke stemmen, of in combinaties hoe krachtig ook,de klank blijft doorzichtig en komt weldadig over.
Het was daarom een belevenis om het concert op 7 februari mee te mogen maken.
Karg-Elert en Reger, componisten die over het algemeen nog al wat aan klank verlangen, zouden naar mijn mening in Schagen zeer tevreden zijn geweest over klank en uitvoering.
In รฉen woord: Magistraal
Erg mooie afsluiting van het drieluik โmuziek in kleurโ, orgeltranscripties in verschillende stijlperioden. Vandaag de Romantiek, het orgel kwam prachtig tot zijn recht met een uitstekende uitvoering van Marja van der Ploeg. Marja heeft het haar registranten niet gemakkelijk gemaakt.
En dan te bedenken dat dit orgel voordat het in de St Mary Magdalene (Engeland) werd geplaatst eerst opgesteld stond tijdens de Worcester Tentoonstelling in 1882! Wat zal er toen geklonken hebben?
Stukje tekst uit de catalogus van de 1882 Worcester Exhibition.
INDUSTRIAL SECTION. โ Nave and Court 2.
The Organ, erected in the East end of the Nave by Mr. John Nicholson, has been lent for the use of the Exhibition by the Vicar and Churchwardens of St. Mary Magdalene, Worcester, with the consent of Lieut. Col. Johnstone, the donor.
Indrukwekkend concert vandaag. Mooie start van 2015!