Orgelboek

Graag nodigen wij u uit een reactie te plaatsen in het Orgelboek. Bijvoorbeeld na een concertbezoek of door de organist na het bespelen van het orgel.

Denk bij het invullen van het orgelboek om de “controle” tekens. Als het verzenden geslaagd is wordt dit aangegeven met de tekst “Bedankt voor je bijdrage aan het gastenboek!” en het formulier wordt dan gewist en uw bijdrage is meteen zichtbaar.


 Naam *
 E-mail *
 Website
 Bericht *
* Verplicht

Anti-spam maatregel
Gelieve de tekst/cijfer-combinatie in het veld in te geven.
captcha

(31)
>
(31) Egor Kolesov
Sat, 27 October 2018 13:17:41 +0000

Het prachtige orgel dat ik op 2 augustus kon spelen was geweldig! Alles was heel gastvrij en het publiek was blij met een warme reactie.

(30) J.C. Dekker
Sun, 8 July 2018 20:42:07 +0000

Zeer fraai orgel, zowel om te beluisteren als zelf te bespelen. Heb als registrant van Kees Doornhein kennis kunnen maken met de zeer uitgebreide registratie mogelijkheden van dit Engelse orgel. De draagkracht van het orgel is fenomenaal in vergelijking met andere orgels die we bespeeld hebben.
Het is zeer de moeite waard om als men in Schagen is even binnen te lopen in de St. Christoforus kerk.

(29) Kees Doornhein
Fri, 6 July 2018 18:13:54 +0000
url 

Gisteren een concert gegeven op het Nicholson Orgel.
Wat een prachtig en zeer veelzijdig instrument in een mooie kerkruimte!
En de gastvrijheid deed er niet voor onder
Kees Doornhein

(28) Jaap van Pelt
Wed, 2 May 2018 09:08:56 +0000

Afgelopen zondag 29 april 2018 buitengewoon genoten van een orgelconcert gegeven door Tjeerd van der Ploeg. Op ‘ zijn’ mooie Nicholson orgel speelde hij een prachtig laat-19e eeuws programma van Duitse, Italiaanse en Franse oorsprong. De 14e Sonate op. 165 van Josef Gabriel Rheinberger, karakteristiek voor zijn componeer stijl, laat een voortgaande beweging horen van prachtige melodische lijnen, verrassende harmonische kleuren en spannend contrapunt. Het lyrische intermezzo van Marco Enrico Bossi was mij nog onbekend, maar heb er zeer van genoten. Het concert werd afgesloten met de 6e Symponie van Charles-Marie Widor, op. 42/2. De expressieve en afwisselend uitbundige en ingetogen delen completeerden het muzikale spectrum van de middag op een prachtige wijze.

(27) Jan Kuipers
Tue, 27 March 2018 10:17:21 +0000
url 

Beste mensen,
Zondagmiddag 25 maart bezocht ik een orgelconcert in de Sint Christoforuskerk , aanleiding was de aankondiging van de uitvoering Grande Piece Symphonique van Cesar Franck.
Jammer genoeg werd dit niet uitgevoerd.
Desondanks was het een mooi concert op een indrukwekkend klinkend orgel passend bij het karakter van de zondag.
Het was een plezierige sfeer/ belevenis er te zijn.

Met vriendelijke groet Jan Kuipers

(26) Elisabeth
Sun, 25 February 2018 19:52:37 +0000

voor de eerste keer naar een orgelconcert in de Christoforuskerk, prachtig ! 25 feb 2018

(25) Alexis
Wed, 25 October 2017 21:26:28 +0000

Afgelopen zondag een mooi concert van Marja van der Ploeg.
Mooi programma. O.a. Paysage landais van Joseph Ermend Bonnal, de Pastorale van Gerard Bunk en de immer mooie Sonata Eroïca van Joseph Jongen. Mooie uitvoeringen.


(24) Peter
Sun, 8 January 2017 20:02:16 +0000

Helaas kon ik in het laatste najaar de Reger concerten in de Schager Christoforuskerk niet bijwonen. Vandaag tijdens het Nieuwjaarconcert geen werk van Reger maar Elgar, Widor en Litaize. Wat was de 9e van Widor mooi. Gebaseerd op de kerstintroitus “Puer natus” maar het is net alsof de hele periode tussen Advent en Doopsel in dit werk als muzikale noten is verwerkt. Magistraal uitgevoerd.

(23) Jaco van Leeuwen
Sat, 5 November 2016 12:53:21 +0000

In september jongstleden met veel plezier hier geconcerteerd. Het Nicholson-orgel heeft alles wat een orgel aantrekkelijk maakt: het kan heel krachtig en vol klinken (wat een grondstemmen!), maar ook zeer teder en poëtisch. Het instrument bezit wondermooie kleuren, met daarbij ook nog fantastische akoestische omstandigheden. Veel orgelmuziek uit de 19e en 20e eeuw klinkt hier optimaal. Kortom: een topinstrument.

(22) Gemma Coebergh
Wed, 14 September 2016 15:06:42 +0000

Concert zaterdag 3 september 2016 door Tjeerd van der Ploeg in de kathedrale basiliek te Haarlem, met het Te Deum van Peteris Vasks, de Sonate van Jean – Jacques Grunenwald en de Phantasie en Fuga over ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ van Max Reger.

Weliswaar was ik op 3 september niet aanwezig in de Haarlemse kathedraal, maar via de door Jos van der Linden gemaakte opname, die ik na toestemming van Tjeerd van der Ploeg mocht ontvangen, heb ik een heel goed beeld kunnen krijgen van dit concert.
Het idioom van de Letse componist Vasks is vol eenvoud en boeit door de opbouw tot beweging en volume, die vervolgens uitmondt in meditatieve bezonkenheid. Tjeerd van der Ploeg weet dat nauwkeurig te volgen en in goed gekozen registraties te verpakken.

De taal die de Fransman Grunenwald in zijn vierdelige Sonate bezigt is heel wat complexer, maar wordt zo voortreffelijk gepresenteerd dat je er meteen voor zwicht. Prachtig om in het tweede deel de twee stemmen als vogels door het zwerk te horen buitelen, tegen de achtergrond van langgerekte labiaaltonen. Van der Ploeg hanteert de onverwachtheden en de muzikale gedachtensprongen van Grunenwald weergaloos. Hij bezit de vertelkunst van zijn vader, de schrijver Durk van der Ploeg, in zijn orgelspel.
De hele inkleuring van de Phantasie van Reger is buitengewoon mooi. Het verloopt allemaal bijzonder beeldend.
De opbouw van de fuga is zeer organisch, het ene vlak vloeit in het andere over. Het einde is qua timing zonder meer indrukwekkend.
Kortom: een concert waarin heel verschillende aspecten van de orgelmuziek aan de orde komen. Het Willibrordusorgel in de Haarlemse kathedraal bezit weliswaar niet de allure en de brede sonoriteit van het Nicholsonorgel in Schagen, maar uit dit concert blijkt dat een eersteklas organist ook een dergelijk instrument op zijn best weet te presenteren.
Gemma Coebergh


>